Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.12.2010 22:27 - КАК ДА ЗАДАВАМЕ ВЪПРОСИ
Автор: bozukova Категория: Други   
Прочетен: 3275 Коментари: 0 Гласове:
1



 

Въпреки, че учителите използват задаването на въпроси като средство за образователни цели, които са си поставили, добрата техника на задаване на въпроси е нещо повече от задаването на подходящ въпрос. Ричард Лъглин предлага десет принципа, които са чудесно ръководство за задаване на въпроси.

 

ПРИНЦИПИ ПРИ ЗАДАВАНЕ НА ВЪПРОСИ

 

1. Разпределяйте въпросите така, че да се отнасят до всички, дори и до онези, които не биха отговорили доброволно

2. Балансирайте фактологичните въпроси с такива, които провокират мисловната дейност

3. Задавайте както прости, така и уточняващи въпроси. Това ще даде възможност и на по-слабите ученици да вземат участие

4.Окуражавайте обстойните отговори. Избягвайте въпроси на които може да се отговори с „да” и с „не”(общи въпроси), сложните и заплетени въпроси, фрагментарните въпроси, както и въпросите, които изискват огромни усилия за даване на отговор или предполагат възможност за налучкване. Ако усетите, че сте задали „общ въпрос”, добавете „Обяснете защо”

5. стимулирайте критичното мислене, като задавате въпроси от вида: „До каква степен?”, „Как?”, „При какви обстоятелства?”, „Защо?” и „Сравнете...”

а/ Избягвайте въпроси като:”Знае ли някой...?” или „Кой може да каже...?”

б/Предоставяйте време за обмисляне на отговора. Изчаквайте, докато пет или шест ученика пожелаят да отговорят

в/ Бъдете пример за точно изразяване и последователно и ясно мислене:

ь  Формулирайте въпросите си ясно в рамките на езиковите познания на класа така, че учениците да могат да осмислят и перифразират

ь  Всеки въпрос трябва да бъде конкретен, кратък и провокативен

ь  Преходите трябва да се извършват плавно

г/ Окуражавайте вашите ученици да коментират отговорите на своите съученици

ь  Започнете с въпроса:”Какво е вашето мнение за този отговор?”

ь  Доразвийте подходящите примери

ь  Тактично прекъсвайте агресивните ученици (не бива да доминира нито учителя, нито някой ученик).

ь  Не отнемайте твърде бързо думата на ученик, който не може да отговори на въпроса. Ако ученикът се смущава или затруднява, попитайте:”Как можем да му помогнем?”

д/ Никога не прекъсвайте ученик, който се опитва да отговори. Не допускайте подигравателно отношение към усилията на някого

6. Използвайте следната техника (1) въпрос, (2) пауза, (3) име.

7. Осигурете необходимата дисциплина в класа, за да се чуват въпросите и отговорите, след което не позволявайте те да бъдат повтаряни.

8. Ако ученикът зададе въпрос, не отговаряйте веднага, а първо попитайте класа:”Как бихте отговорили на този въпрос?”

9. Персонифицирайте въпросите:”Представете си че сте...” или „Какво бихте направили ако...?”

10. Предложете и своето участие, като зададете въпроса по следния начин:”Как можем да...?”

 

ДЕСЕТ УКАЗАНИЯ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ВЪПРОСИ

 

 

1. Въпросите, които възнамерявате да използвате, трябва да са написани предварително, за да се сведе до минимум всяка неяснота. Бъдете конкретни и използвайте лексика, която е подходяща за възрастта и нивото на учениците.

 

2. Подредете въпросите си по такъв начин, че учениците да преминат от въпроси с по-малка сложност към въпроси, които изискват приложно мислене, като се избягват лесните отговори. Подбирайте типа въпросително изречение според целите, които преследвате.

 

3. След като зададете въпроса, оставете време на учениците да помислят. Изчакайте поне седем секунди. Ако не получите отговор, можете да зададете въпроса повторно, като направите леки разяснения. НЕ ОТГОВАРЯЙТЕ НА ВЪПРОСА ВИЕ. Ако се налага, изчакайте по-дълго – примерно девет секунди. Ще се изненадате колко често ще получавате отговор и колко често този отговор ще бъде на по-високо ниво от отговорите, които получавате след изчакване от две-три секунди.

 

4. Не „бомбандирайте” учениците с въпроси. Бързото задаване на въпроси един след друг не оставя време на учениците да помислят и често ги обезкуражава. Малкото време за обмисляне на отговорите и твърде обстойното говорене от страна на учителя влияе негативно върху качеството на обучението.

 

5. Когато задавате въпроси трябва да се обръщате към всички ученици.

 

6.Въздържайте се от прекалени хвалби, по-често приемайте отговорите пасивно.

 

7.Първо задайте въпрос, след това изчакайте и накрая посочете ученик за индивидуален отговор.

 

8. Давайте възможност на учениците да задават въпроси. Помагайте им да формулират въпросите си така, че да могат да получат отговори.

 

9. Ако ви зададат въпрос, на който не можете да отговорите, не се опитвайте да гадаете или да блъфирате. Проверете отговора или накарайте учениците да ви помогнат да намерите верния отговор.

 

10. Да можеш да зададеш правилно въпрос е може би по-важно, отколкото да получиш правилен отговор.

 




Тагове:   как,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bozukova
Категория: Лични дневници
Прочетен: 62148
Постинги: 24
Коментари: 6
Гласове: 36
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930